Emballage- en Palletindustrie Vereniging

7 dec 2015

Persbericht: Gezamenlijkheid centraal tijdens jubileum EPV

Persbericht EPV 7 december 2015.

Symposium ‘De Kracht van Hout’ benadrukt belang houtgebruik

Gezamenlijkheid centraal tijdens jubileum EPV

Vrijdag 27 november 2015 kwamen de leden van de Nederlandse Emballage- en Palletindustrie Vereniging (EPV) bijeen in Deventer voor het symposium ‘De Kracht van Hout’. Vier prominente sprekers waren afgereisd om – ieder vanuit de eigen discipline – hun visie te geven op dit thema. Tegelijkertijd werd stilgestaan bij het 65-jarig bestaan van de brancheorganisatie.

Gezamenlijkheid stond centraal tijdens deze bijzondere dag. Niet alleen bleek dat uit de talloze onderonsjes en de amicale sfeer onder de leden, ook de sprekers benadrukten dat het gebruik van hout vooral gebaat is bij samenwerking en een gezamenlijke lobby, zowel internationaal als richting politiek Den Haag.

380.000 bedrijven

CEI-Bois Chairman Marc Michielsen, op het laatste moment de vervanger van Europarlementariër Jan Huitema, gaf aan dat de houtverwerkende industrie te bescheiden is en zichzelf te vaak ziet als een kleine speler. Hij herinnerde de aanwezigen eraan dat de branche in Europa zo’n 380.000 bedrijven vertegenwoordigt, waar in totaal twee miljoen mensen werken. ‘Maar belangrijk is dat wij met één stem spreken naar Europa om tot politieke erkenning van het belang en nut van hout te komen’. Hij hekelde het feit dat er weinig harmonisatie is bij de implementatie van EU Wet- en Regelgeving. ‘Soms zie ik door de bomen het bos het meer’, aldus Michielsen.

Circulaire economie

Ook Loek Hermans, voorzitter van Platform Hout Nederland, gaf aan dat de economische betekenis van de houtsector veel groter is dan men zou denken en hij pleitte voor een sterke lobby van de totale houtketen. Hermans stelt bovendien dat hout een duurzame grondstof is dat verder moet worden gepromoot. ‘Hout past in de circulaire economie. Meermalig gebruik van houten verpakkingen, en levensduurverlenging, daar moet u op inzetten. Maar u moet ook goed kijken naar wat de NGO’s voor ogen staat.’ Hermans kwam in zijn presentatie op hergebruik. De regelgeving die stelt dat het herstellen van houten pallets niet meetelt voor het behalen van het recyclingpercentage, werkt contraproductief, was zijn stelling. Hij zei ook dat wanneer hout te snel in de verbrandingsovens verdwijnt (een toenemende trend) de markt enorm veel economische waarde laat liggen. Daarmee raakte hij aan een belangrijk politiek aandachtspunt van de EPV.

Holland hout

CEO Staatsbosbeheer Sylvo Thijsen had een iets andere insteek van zijn verhaal. Hij benadrukte de kracht van inlands hout en hield een pleidooi voor het gebruik van hout uit Nederlandse bossen. ‘Wij oogsten nog maar een beperkt deel, maar dat kleine beetje is wel gebaseerd op continuïteit.’ Hij zocht nadrukkelijk samenwerking met de aanwezige partijen en overhandigde het bestuur een pallet van Hollands hout ter ere van 65 jaar EPV.

(v.l.n.r: Fons Ceelaert (Algemeen Secretaris EPV), Peter Rikken (Scheidend Voorzitter EPV), Jurgen Kemps (Nieuwe Voorzitter EPV), Sylvo Thijsen (CEO Staatsbosbeheer))

Greenpeace

Tot slot kwam ook Sylvia Borren, directeur van Greenpeace, aan het woord. Aan de vooravond van de Klimaattop in Parijs benadrukte zij nog maar eens de zorgen over de opwarming van de aarde. ‘We moeten snel transformeren.’ Verder bleef zij vooral stilstaan bij het belang van betrouwbare keurmerken en haar voorkeur voor FSC boven PEFC. ‘Dat zijn geen gentlemen’s agreements’, aldus Borren. Ook zij sprak over de ketenverantwoordelijkheid om illegaal hout te weren. Scheidend voorzitter van de EPV Peter Rikken nam meteen het initiatief om de samenwerking te zoeken: ‘De EPV wil graag met Greenpeace samenwerken om grote ondernemingen te overtuigen van het gebruik van gecertificeerd hout voor verpakkingen. Als ik de directeur van DSM bel, krijg ik hem niet aan de telefoon, u wel.’

Nieuwe website

De EPV kijkt terug op een zeer geslaagd symposium. Het verhaal van de kracht van hout zal de komende jaren door de EPV en haar leden in gezamenlijkheid worden uitgedragen. De nieuwe website van de EPV, waarvan de aanwezigen een sneak preview kregen en die in januari online gaat, zal daarin een voorname rol innemen.

De Kracht van Hout

Hout is de enige, eeuwig hernieuwbare grondstof. EPV-leden gebruiken hout afkomstig uit gecertificeerde, duurzaam beheerde productiebossen. Hout is te repareren en te recyclen en – aan het eind van de levenscyclus – wordt energie teruggewonnen door verbranding. De levenscyclus van hout is bovendien CO₂-neutraal.

Voor meer informatie kunt u zich richten tot de EPV:

Email: epv@wispa.nl
www: www.epv.nl